Anmälan Moot Kanada 2013

Anmälan är öppen till och med 15 januari 2013. Det är viktigt att du läser igenom och tar del av all information nedan innan du skickar iväg din definitivanmälan. Vid frågor tveka aldrig att kontakta kontingentledningen via följande mailadress: mootcanada@scout.se.

Lägerinformation:

  • Datum för lägret: 2013-08-08 – 2013-08-19
  • Samling i Skåne: 2013-07-26
  • Avresa från Sverige: 2013-07-27/28

Resan tar oss från Sverige till New York och sedan vidare till Niagara Falls och Manitoulin Island och slutligen till Ottawa och till Mootet. Programmet är fyllt med spännande aktiviteter, allt från en workshop på FN till ett Pow wow på Manitoulin Island. För att inte nämna den häftiga storstadsupplevelsen, den vackra naturen och ett läger som blir ett minne för livet.

För att finansiera din resa kan du söka stipendier och bidrag, vi har gjort en guide med några tips här.

  • Pris: 28500 SEK

Detta ingår: lägeravgift, flyg, transport, mat, boende, kontingentsutrustning och aktiviteter i USA och Kanada.

Läs mer om själva lägret här: www.mootcanada2013.ca/en

Betalningsinformation

Betalning för Moot Canada 2013 kommer att ske via faktura som skickas till antagna deltagare i slutet av januari. Scouternas fakturor har 30 dagars betalningstid vilket innebär att första betalning kommer att ske i slutet av februari. För att inte behöva betala hela arrangemangets avgift på en gång kommer avgiften att delas upp på fyra olika fakturor med olika betaldatum under våren. Alla fakturor kommer att vara betalda innan avresa.

Första fakturan med betaldatum i februari är på 10500 kr. Resterande tre fakturor är på 6000 kr. Sista fakturan kommer att skickas ut separat och kommer vara den som anpassas mot den faktiska kostnaden, till exempel dina tillköp av märken eller t-shirts med mera.

Totalt fakturabelopp kommer då se ut såhär: 10500 + 6000 + 6000 + 6000+X = 28500+X Kr.

Kontakt:

Vill du komma i kontakt med arrangemangsledarna når du dem genom att skicka ett mail till följande e-post: mootcanada@scout.se eller skriv på arrangemangets Facebookvägg om det är en allmän fråga som du tror fler är intresserade av att veta svaret på. Facebookadressen är följande: http://www.facebook.com/moot2013se

Vid behov kan du kontakta arrangemangsansvarig direkt på loa.ahlqvist@scout.se

 

Inför anmälan:

- Kontrollera att du har ett pass som är giltigt 6 mån efter lägret (alltså februari 2014)
Göra en ESTA för inresa i USA. Denna är giltig 2 år från beviljande eller tills ditt pass går ut och kostar 14 USD. Följ länken för att göra din ESTA: https://esta.cbp.dhs.gov/esta/

- Om du får avslag på ESTAn ansvarar du själv för att söka visum för inresa till USA.
Kontrollera att du inte behöver visum för inresa i Kanada. http://www.cic.gc.ca/english/visit/visas.asp

- Om du behöver visum ansvarar du själv för att söka visum för inresa till Kanada.
Kostnader för ESTA och visum ingår EJ i avgiften till Mootet.

- Boende sker i personliga tält. Längst ner på sidan hittar du ett dokument med mer information om tält.

Kraftiga förändringar i valutakurser kan påverka upplevelse och program för resan.

Du som blir antagen till kontingenten kommer att få ett mail från Mootorganisationen med en inloggning till deras system. Där anger du kompletterande uppgifter såsom hälsodeklaration samt väljer dina programval. Sista anmälan 15 Januari 2013!

Anmälan

Anmälningar till Scouternas arrangemang är bindande. Den som anmält sig till ett arrangemang är skyldig att betala hela den avgift som gäller för arrangemanget, med följande undantag:

1. Den som avanmäler sig innan anmälningstiden har gått ut stryks från listorna och ingen betalning behöver erläggas Om anmälningsavgift erlagts så återbetalas denna minus ett administrativt avdrag om 500 kronor. Var anmälningsavgiften lägre än 500kr så återbetalas inga pengar.

2. Den som anmält sig men inte blivit antagen, får hela det inbetalda beloppet återbetalat.

3. Den som avanmäler sig och samtidigt anmäler en fullvärdig ersättare, får inbetalt belopp med avdrag av en ombokningsavgift återbetalat. Ombokningsavgiften är 500 kr plus den merkostnad bytet innebär för arrangemanget, till exempel kostnad för att ändra namn på biljetter. Ersättaren måste uppfylla de krav som gäller för att få delta i arrangemanget.

4. Den som avanmäler sig på grund av egen sjukdom som inte var känd vid anmälan och hindrar deltagande på arrangemanget, och kan styrka detta med läkarintyg, får om Scouternas arrangemangsgrupp godkänner skälen inbetalt belopp med avdrag av en avbokningsavgift återbetalat. Avbokningsavgiften är 10 % av avgiften för arrangemanget.

5. Den som avanmäler sig på grund av nära anhörigs sjukdom eller dödsfall, får om Scouternas arrangemangsgrupp godkänner skälen inbetalt belopp med avdrag av en avbokningsavgift återbetalat. Avbokningsavgiften är 10 % av hela avgiften för arrangemanget.

6. Den som har andra synnerliga skäl att avanmäla sig kan skriftligen ansöka till Scouternas arrangemangsgrupp om att få delar av inbetalt belopp återbetalat.
Vid avanmälningar utan ovanstående skäl sker ingen återbetalning. Om inbetalt belopp är lägre än om- respektive avbokningsavgiften sker ingen återbetalning, och den som avanmäler sig är skyldig att betala in resterande belopp upp till om- respektive avbokningsavgiften.

 

Anmälan:

Har du läst igenom och tagit till dig all ovanstående information? Då är du redo att anmäla dig här.