Rekrytering över hela landet

passa på scouterna extern kampanj

I augusti och september jobbar vi alla, ideella som anställda, lite extra med att rekrytera nya medlemmar. Det är prova på-möten, infoträffar för föräldrar och mycket mer. Dessutom förstärks den lokala rekryteringen med extern kampanj i form av annonser och filmer i sociala medier.

Tid, energi och kraft läggs på att planera för en så lyckad rekryteringsperiod som möjligt så att ännu fler barn, unga och vuxna ska få uppleva scouting.

Externa kampanjer för att nå bredare

I år, som tidigare år, förstärker vi den lokala rekryteringen med externa kampanjer för att nå ut bredare. Kampanjerna innehåller annonser, banners i dagspress samt två korta filmer som visas i sociala medier.

Annonskampanj ”Rea”

Kampanjen innehåller fyra olika annonser med budskapet att naturen är en viktigt motpol till den alltmer digitaliserade värld som barn och unga lever i. Annonserna kommer att synas i dagspress (Dagens Nyheter, Sydsvenskan, Göteborgs-Posten) samt som digitala banners på utvalda sajter i media i hela landet. De kommer även att synas på Facebook och Instagram. Denna kampanj är dessutom anpassad för scoutkårer att använda.

Skärmavbild 2017-08-30 kl. 13.47.21

I kampanjen visar vi att hos Scouterna får barn och unga vara ute på riktigt och lämna den digitala världen en stund, de får röra på sig och uppleva lugnet i en alltmer stressad tillvaro. Dessutom berättar vi att vi kan erbjuda en meningsfull fritidssysselsättning till ett pris som är en bråkdel av vad det kostar i många idrottsklubbar och andra aktiviteter. Scouterna möjliggör en värdefull fritid för barn och unga.

Kampanjen leker med ett typiskt reamanér genom en ”passa på”-skylt med priset ”29 kr/månad”. Eftersom medlemsavgiften för varje lokal scoutkår varierar, och kan variera stort, kan 29 kr ses som ett exempelvärde. Det tydliggörs också i en text längst ner på annonsens sida.

Digital kampanj ”Alltid redo?”

De två korta filmerna bygger på ett överraskningsmoment tillsammans med vårt valspråk och lösen ”Alltid redo” och är både knasiga och underhållande och kul att sprida viralt till sina vänner. Begreppet ”Alltid redo” kan vara självklart för de äldre generationerna, men här får vi chansen att förklara uttrycket för fler och visa att vi i Scouterna alltid är redo för äventyr och kompisar, för samhällsutmaningar och att vara schyssta kompisar. Filmerna kommer att synas på YouTube, Instagram och Facebook.

Kommunikativa verktyg för den lokala scoutkåren

Precis som tidigare år finns det flera olika verktyg för kommunikation som går att använda lokalt. På Scoutservice finns bland annat mallar för annonsering och affischer. Allt material får självfallet användas under hela året, och inte bara under höstens rekryteringsperiod.

Metodtips

På Scoutservice finns även tips på metoder och material till arbetet med att få scoutkåren att växa, som till exempel tips på prova på-möten. Här finns även foldrar om Scouterna på andra språk än svenska.
Läs mer om metodtips, foldrar m.m. >>

Annonsmallar för lokal annonsering

Under rekryteringsperioden är vi starka tillsammans! Genom att vara ett enhetligt Scouterna får vi större genomslag och syns mer. Därför finns det färdiga annonsmallar i olika format, som enkelt går att anpassa för scoutkåren samt affischer att skriva ut och sätta upp.
Ladda ner annonsmallar och affischer >> 

Den lokala PR-strategin

Den bästa berättelsen om scouting kommer från den lokala scoutkåren. Därför jobbar vi sedan många år tillbaka med en lokal PR-strategi där vi lyfter barn och unga i vår rörelse. Vi finns på cirka 1000 ställen i Sverige och vi uppmuntrar lokal press att skriva om ”sin” lokala scoutkår.
Läs mer om att kontakta lokalmedia >>

Har du frågor angående rekryteringskampanjen?

För frågor om rekrytering hos den lokala kåren, kontakta en regional utvecklingschef.
Kontakta ett regionalt kansli >>

För frågor om stödkampanjerna i sociala medier och press, kontakta Sara Zachrisson mobil: +46 720 782 614 eller via kommuppdrag@scouterna.se