Styrelsen sammanfattar 2017

Hej!

2017 har på många sätt varit ett händelserikt år för Scouterna! Vi i styrelsen vill på detta enkla sätt försöka att summera de stora händelserna under året när vi nu går in i nästa. Självklart har det hänt en massa mer, men vissa saker har varit lite mer framträdande än andra.

Jamboree17. Detta var den största händelsen under året, alla kategorier. För första gången på tio år samlades 11 000 scouter för en gemensam nationell jamboree på Rinkabyfältet! Av dessa var det omkring 1 300 som fick sin första upplevelse av scouting. Utvärderingarna visar att såväl deltagare som ledare och funktionärer är fantastiskt nöjda med sin lägerupplevelse. Flera nya koncept, bland annat de åldersanpassade hubbarna, gjorde succé. Ledorden öppenhet, medskapande och stärkt självkänsla genomsyrade hela lägerupplevelsen och vi fick tillsammans minnen för livet. Nu blickar vi framåt mot nästa nationella läger!

Världskonferenser. Båda våra världsorganisationer WAGGGS och WOSM höll årsmöten under sommaren – i Indien respektive Azerbajdzjan. Sverige skickade peppade delegationer som både påverkade, diskuterade, och lobbade men också hade väldigt roligt. Bland besluten fanns bland annat nya världsstyrelser, verksamhetsplaner och vi vet också att världsscoutjamboreen 2023 kommer att hållas i Sydkorea!

Världsscoutjamboreen 2019 i Nordamerika. Arbetet med det svenska deltagandet drog igång på allvar i somras och kontingentledningen arbetar just nu för fullt. Det skall bli fantastiskt roligt att följa arbetet fram tills nästa sommars stora händelse.

Nya scoutkårer. Ett av styrelsens roligaste uppdrag är att välkomna nya scoutkårer in i Scouterna – och under 2017 var det sju nya scoutkårer som valde att ansluta sig. Superroligt! Ett arbete kring att förenkla processerna kring att starta nya scoutkårer har också inletts, för att göra det möjligt för ännu fler kårer att startas.

Styrelsens interna arbete. Styrelsen har sedan vi blev valda haft fokus på att utveckla vår egen roll i Scouterna. Målsättningen är att bli ännu mer strategiska som styrelse och tydliggöra vilka som är våra uppgifter respektive vilka uppgifter som andra ideella samt kansliet har mandat att ta hand om. Vi har också reflekterat kring kontinuitet – hur bygger vi kontinuitet för att brygga arbetet mellan mandatperioder och säkerställa att frågor inte försvinner på vägen?

Demokrati. Under sommaren genomfördes Scouternas förvaltningsmöte, som är det demokratiska forum som genomförs de år som vi inte har Scouternas stämma. Under hösten har också arbetet med nästa års stämma och Demokratijamboree inletts, och målet är att utveckla de demokratiska processerna vidare till nästa nivå – för en mer demokratisk och transparent organisation!

Ekonomi. Okej, vi behöver prata lite ekonomi också. Året inleddes med att vi blev tilldelade ett mindre statsbidrag än väntat – trots att vi rapporterade fler medlemsföreningar än någonsin tidigare. Frågan om att en så stor del av vår finansiering kommer från källor vi inte själva kan styra över är en fråga som under året aktualiserats mer än någonsin tidigare. Kopplat till detta har bland annat ett spännande arbete kring hur vi kan få ökade intäkter från bland annat scoutshopen och uppdragsutbildningar inletts. Under året har också arbetet med att se över äldre fonderingar och tillgångar fortsatt vilket har resulterat i att ett antal äldre fonder kommer att avvecklas.

Andra områden. Självklart har det hänt mycket mer, och allt kan inte sammanfattas på ett kort sätt. Här följer några väldigt korta punkter också:

  • Inledning av rekrytering av ny generalsekreterare, då Katarina Hedbergs mandat löper ut till våren och hon själv valt att gå vidare mot nya utmaningar. Styrelsen har varit mycket nöjda med hennes insats under hennes år som generalsekreterare.
  • Fortsatt arbete med att utveckla samarbetet med våra samverkansorganisationer.
  • Genomförande av scoutledningsträff, där bland annat Scouternas distrikt samlas, tillsammans med NSF.
  • Diskussion och beslut kring fortsättningen kring Amahoro Amani, vårt partnersamverkansprojekt i stora sjöregionen i Afrika.

Detta är de områden som vi i styrelsen har arbetat med under året. Själva verksamheten i Scouterna har såklart snurrat på med arrangemang, utbildningar, programutveckling, service, anläggningar och mycket annat – och det har vi alla våra fantastiska ideella och anställda att tacka för, ingen nämnd och ingen glömd!

Och slutligen – tack till alla scouter, ledare, funktionärer, distrikt, samverkansorganisationer och partners för ett fantastiskt år. Nu kör vi vidare!

Scouternas styrelse

Det här inlägget postades i Scouternas styrelse bloggar av adamlundberg. Bokmärk permalänken.